להתחברות
לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

דיונים בתחום הכלכלי | מקורות

תקציר נושאי האתר

תוכנית אב לאומית
האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, העוסקת במדעי הזקנה וחקר ההזדקנות הגישה לראש הממשלה בנימין נתניהו, נייר עמדה מקצועי הכולל הצעה לתוכנית לאומית להיערכות מדינת ישראל לגידול המשמעותי באוכלוסיית הגיל השלישי.מדובר בגידול דרמטי במספר הזקנים בזכות העלייה המרשימה והמתמשכת בתוחלת החיים, שנגרמו במידה רבה הודות להתפתחות הרפואה ולשינויים באורח החיים ובאיכות הסביבה. התוכנית כוללת קוים מנחים לטיפול בנושא הזקנה בישראל בכל תחומי החיים לרבות בריאות, רווחה, פנסיה, קצבאות זקנה, סיעוד, תעסוקה ופנאי תוך הסתכלות בראיה הרחבה והמקיפה של סוגיה זו .לדיון בצורך בקידום תוכנית אב לאומית ראה כאן

אתגר הבדידות  בזקנה .
הבדידות יכולה לנבוע  מסיבות שונות כגון:

  • פרישה מהעבודה. היציאה לפנסייה יוצרת מעבר מאורח חיים פעיל לאורח חיים מתון. כעת להורה שגרה חדשה ולא מוכרת הכוללת בתוכה זמן עצום של פנאי. לעיתים חל צמצום של המעגלים החברתיים, הנושא הכספי מתחיל לנקר ומעורר שיקולים כלכליים להשתתפות במפגשים הכוללים הוצאות כספיות. בנוסף, עשויה להתעורר תחושה של חוסר חיוניות, שייכות ותרומה לחברה ועוד.
  • התרופפות הקשר, לא רק הפיסי, בנינו, הילדים, להורים המזדקנים. לילדים, ששנים מצויים בשלב במעגל חייהם המאופיין בעומס רב, באינטנסיביות של המטלות בכל מישורי החיים, אין די זמן לפנות להוריהם.
  • התאלמנות. במקרה זה באמת נותר לרוב בן הזוג בבית לבדו וכל מה שנהג לעשות ביחד ואף במחיצת בן זוגו כבר לא אפשרי. אין אפילו מי שישמע ויגיב להערה סתמית הנשמעת בחלל הבית.
  • ירידה בתפקוד עקב מגבלה פיזית או מנטאלית. כאשר ההורה נתקל, לעתים ללא כל התרעה מוקדמת, בחוסר יכולת לעשות פעולה שנהג לעשות ואשר סייעה לו בקשר עם החוץ, בקיום מפגשים חברתיים הוא נאלץ להתנתק מחבריו ומתוך כך הופך בודד .

לדיונים בסוגיות החברתיות ראו כאן 

מה לבחור? שכר דירה או אוכל? תרופות או מזגן? ביגוד או תרבות….
כאשר סכום הקצבה הבסיסית החודשית ליחיד היא 1,531 ש"ח ולזוג – 2,301 ש"ח ,לחלק מהקשישים אכן קיימת התלבטות…
כאשר סכום הקצבה הבסיסית החודשית לבני 80 ומעלה, ליחיד – 1,617 ש"ח ,
ולזוג 2,387 ש"ח וההוצאות כל שנה ממשיכות לעלות, האם יש לנו הכלים כיום להתמודד עם גל העוני העומד לפתחנו?
האם המדינה תעמוד מנגד כאשר מי שנתן יד לבנייתה וכן עוליה החדשים יעבירו את שנותיהם האחרונות בעוני, חולי ובדידות?לדיונים בנושאים הכלכליים>>
השדה הבריאותי
משרד הבריאות הקים את  המועצה הלאומית לגריאטריה שתתווה דרכי פעולה לקידום הבריאות והרפואה בגיל המבוגר.מטרותיה הן:
גיבוש המדיניות ביחס לבריאות לאוכלוסייה המבוגרת, קביעת אמות-מידה לבטיחות ולטיפול, קביעת מספר המיטות הגריאטריות הנחוצות ומתן הנחיות מתאימות לגבי הטיפול השוטף.נושאי המדיניות כוללים בין השאר :

  • מצוקת האשפוז
  • שימוש מושכל בתרופות
  • טיפול אפשרי באמצעים של עיכוב תהליכי ההזדקנות (anti-aging),השמנה בגיל המבוגר
  • סוכרת
  • האוסטאופורוזיס וסובוכיו ( שבר צוואר עצם הירך ושיקומו )
    לדיונים בנושאים הבריאותיים>>
הנושא הפליאטיבי  (טרם הושק)
טיפול רפואי המתמקד בהקלת חומרת הסימפטומים של המחלה, תחת הניסיון לעצור את התפתחות המחלה, או לנסות לרפאה.מטרת הטיפול הפליאטיבי היא להקל על סבלו של המטופל המתמודד עם מחלה קשה, ולשפר את איכות חייו. טיפול פליאטיבי הניתן מחוץ לכתלי הוספיס, אינו תלוי בסכות (פרוגנוזה) של המטופל, ולעתים טיפול זה ניתן בשילוב עם טיפול שמטרתו לרפא. לעומת זאת, טיפול הוספיס הוא טיפול פליאטיבי הניתן למטופלים לקראת סוף החיים.טיפול פלאטיבי מספק סל של שירותים רפואיים הכוללים טיפול על ידי צוות רב מקצועי: רופא, אחות, עובד סוציאלי ובמידת הצורך אנשי צוות נוספים על פי צורכי המטופל ומשפחתו כל זאת, כתמיכה כוללנית הנותנת מעטפת ממוקדת מטופל ומשפחה. הטיפול הפליאטיבי ניתן בבית החולים, בשירותי הקהילה, במוסד אשפוז או בבית המטופל.לדיונים בנושא הפליאטיבי>>

מקורות אחרונים

Avatar

הגיל השלישי כמנוע פיננסי

פרופסור ישראל איסי דורון

Avatar

1.5 מליארד לסיוע לקשישים

26/11/2017 | יובל אזולאי | "גלובס"