להתחברות
לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

הזקנ.ה לחייל

הזקנ.ה לחייל

ברומן המדע הבדיוני של ג'ון סקאלזי "מלחמת האדם הזקן", ניתנת לזקנים הזדמנות להתגייס לצבא ולהעביר את התודעה שלהם לגופים משופרים גנטית. המתגייסים המבוגרים יותר, מביאים שפע של ניסיון חיים, חשיבה אסטרטגית וכישורי מנהיגות לתפקידיהם החדשים. למרות המגבלות הפיזיות שהיו להם בגופם המקורי, חדותם הנפשית וחוכמתם המצטברת הופכים אותם לנכסים יקרי ערך בקונפליקטים הבין-כוכביים המתמשכים המתוארים בספר. דוגמה זו (כפי שניתן לקרוא כאן )
על אף היותה יצירה בדיונית, ממחישה כיצד אנשים מבוגרים, יכולים לתרום באופן משמעותי למבצעים צבאיים ולהביא פרספקטיבה ייחודית לשולחן.

התומכים במתן אפשרות לאנשים מבוגרים לשרת בצבא מדגישים את היתרונות הייחודיים שהם מביאים לכוחות המזוינים. הידיעה האחרונה על גבורתו של יאיר גולן מדגימה נקודת מבט זו. כמנהיג צבאי מנוסה ומוערך ביותר, תגובתו המהירה ואומץ ליבו מול סכנה הוכיחו את הערך של ניסיון החיים, החשיבה האסטרטגית וכישורי המנהיגות שיש לאנשים מבוגרים. מעשיו של יאיר גולן משמשים תזכורת חזקה לכך שהגיל לא צריך להיות גורם מכריע בלעדי בהחלטה מי יכול לשרת בצבא. תרומתם של א.נשים למערכת הלחימה, גם בגיל מבוגר, יכולה להשפיע באופן משמעותי על התוצאה של מצבים קריטיים.
בהקשר זה, שיקולים מבוססי גיל- מהדהדים שוב ושוב לתודעה גילנית מובנית ונטועה עמוק ביסודות החברה שלנו. תודעה שהגיעה העת לשנותה.

עתודות בסיכון: הסכנות בגיוס אנשי צבא מבוגרים

עתודות בסיכון: הסכנות בגיוס אנשי צבא מבוגרים

למרות הדוגמה מעוררת ההשראה שמציבים אנשים כמו יאיר גולן, עולות דאגות ממשיות לגבי המגבלות הפיזיות והקוגניטיביות הפוטנציאליות שמגיעות עם הזקנה. גבורותיהם של יאיר גולן, נועם תיבון וישראל זיו אמנם יוצאות דופן, אך חיוני להתחשב במגוון רחב יותר של תפקידים בצבא הדורשים כושר גופני, זריזות וסיבולת. לא ניתן להתעלם מהסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לאנשים מבוגרים המשרתים בתפקידים פעילים. יצירת איזון בין הניסיון והחוכמה שהם מביאים לבין הבטיחות והיעילות של פעולות צבאיות לכל הפחות חיונית בטיפול בחששות אלה.

הידיעה האחרונה על תגובתו ההרואית של יאיר גולן לפיגוע הטרור של חמאס הציתה מחדש את הוויכוח סביב אנשים מבוגרים המשרתים בצבא. בעוד שמעשיו מדגימים את הערך הפוטנציאלי של ניסיון וחוכמה, חשוב לשקול היטב את המגבלות הפיזיות והקוגניטיביות (כפי שניתן לקרוא כאן) שמגיעות עם הזקנה: נפילות, שכחה, קושי בהתמצאות דיגיטלית ועוד,
כשההשלכות הן שהסיכונים עשויים לעלות על הרווחים וזאת משום שמבוגרים לא רק נוטים יותר להיפצע אלא גם לוקח להם יותר זמן להתאושש מאשר לעמיתיהם הצעירים.

"Get the balance right" –  איזון בין בטיחות ויעילות

"Get the balance right" – איזון בין בטיחות ויעילות

חתירה לגישה מאוזנת הממקסמת את תרומתם של אנשים מבוגרים תוך הבטחת בטיחות ויעילות המבצעים הצבאיים היא הכרחית. השתתפות בדיונים פתוחים ומושכלים בנושא זה יכולה לסייע במתן מדיניות המתייחסת לצרכים וליכולות של אנשים בשלבים שונים של החיים, ובסופו של דבר לתרום לצבא מעוגל ומכיל.

תמצית 

לאור אירועי המלחמה האחרונים סוגיית השירות בצה"ל בגיל מבוגר מקבלת משמעות חדשה. במהלך מתקפת הטרור המצמררת של החמאס שהותירה אזרחים חפים מפשע בהלם ובאבל, צצו סיפורי גבורה (כפי שניתן לקרוא כאן, כאן ו כאן ) של לוחמים מבוגרים; יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר, היה בין המגיבים הראשונים למקום, והפגין אומץ וגבורה עצומים, קצין אחר, בשנות ה-70 לחייו הוקפץ לאוגדת עזה, נטרל אנשי חמאס וחיסל מחבלים בבסיס רעים.

אירועים אלו מהחיים האמיתיים מדגישים את הקרב הניטש האחר אודות שירות בצבא של אנשים בגיל המבוגר, כשאל מול הניסיון, הכישורים והמיומנויות, העשויים להתברר כבעלי ערך רב, עולים החששות הנוגעים למגבלות הפיזיות, הקוגניטיביות והסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בכך.

ההתקדמות והקדמה בתחום הבריאות והטבע המשתנה של הלוחמה, מעלות את השאלה: האם יש לאפשר לאנשים מבוגרים לשרת בצבא? אל מול הטוענים שהגיל לאור שפע הידע והמומחיות שאנשים מבוגרים מביאים לשולחן, לא צריך להוות מחסום, עולות התהיות והדאגות לגבי המגבלות הפיזיות והקוגניטיביות הפוטנציאליות שעלולות להשפיע על יעילות ובטיחות באופן כללי.

בסוגיה זו ייבחנו השיקולים בעד ונגד שילוב אנשים מבוגרים בשירות בצבא.

(כתבה: נועה בכמן)

מקורות עקריים