להתחברות
לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

מיגור העוני

מיגור העוני

מיגור העוני מחייב שינוי אסטרטגי.

הוא  יכול להיעשות במספר דרכים. למשל, העלאת שיעור הקצבה מעל לגובה קו העוני. או, קביעת סל צרכים שיאפשר חיים בכבוד לזקנים וכל מי שמתחת לסכום זה יזכה להשלמה.

הצעות ברוח זו עלו בתכנית האב שגובשה בועדת פלוסקוב בכנסת או בהצעת התעשיינים .

שיפור המצב

שיפור המצב

העלאת שיעור הקצבה בוצע על ידי הממשלה מספר פעמים בשנים האחרונות ועדיים כ-170,000 זקנים חיים מתחת לקו העוני. כמובן שישנן גם הצעות נדיבות יותר כגון הצמדה לשכר המינימום. כפי שדורשת עתה ישראל ביתנו או כפי שהמליצה ועדת אללוף.

sources

תמצית

מפלגת ישראל ביתינו העלתה במו"מ הקואליציוני דרישה להשוואת קצבת הזקנה לשכר המינימום .
המטרה היא צמצום העוני בקרב קשישי ישראל שמגיע כיום לכ 21.8%.

הסוגייה העיקרית שלפנינו היא האם היעד הוא מיגור העוני בקרב הזקנים בישראל או שיפור מצבם על ידי העלאת שיעורי קצבאות הזקנה. ישנן דרכים שונות להשגת כל אחד משני היעדים הללו.

הדיון הערוך

  • אודי ליאון

    כדי להשתתף בדיון הנכם נדרשים להתחבר עם שם משתמש וסיסמא (ראו בפינה השמאלית העליונה - "כנס" ). במידה ואין ברשותכם… כדי להשתתף בדיון הנכם נדרשים להתחבר עם שם משתמש וסיסמא (ראו בפינה השמאלית העליונה - "כנס" ). במידה ואין ברשותכם שם משתמש - אנא הרשם כאן (צפיה בדעה במקור)
  • אודי ליאון

    קצבאות אוניברסליות או דיפרנציאליות ? קצבאות אוניברסליות או דיפרנציאליות ? (צפיה בדעה במקור)
  • הקשר
    עורך

    אין שום דבר יותר חשוב במדינת רווחה מאשר זכויות אוניברסליות, ואין מדינת רווחה בלי זכויות אוניברסליות. הקושי הכי גדול שאנחנו מתמודדים איתו… אין שום דבר יותר חשוב במדינת רווחה מאשר זכויות אוניברסליות, ואין מדינת רווחה בלי זכויות אוניברסליות. הקושי הכי גדול שאנחנו מתמודדים איתו הוא הגישה העקרונית לפיה הזכויות של הזקנים הן לא זכויות, אלא הן צדקה - וגם כאן מדברים כל הזמן על הצורך לתת לאנשים עניים, במקום לדאוג לכך, שאנשים מלכתחילה לא יצטרכו להגיע לגיל זקנה כשהם עניים. זו הגישה המאפיינת את ההתייחסות לזקנים בעשרות השנים האחרונות, ועוסקת שוב ושוב בהעלאת קיצבאות השלמת הכנסה, קרי, בזקנים עניים. אני חושבת שאנחנו צריכים פעם אחת ולתמיד, לדבר על העלאת קצבאות הזקנה האוניברסליות, אלה שמגיעות לכל אדם שעבד במדינת ישראל, לכל אדם שחי במדינת ישראל והגיע לגיל הזקנה - כזכות ולא כחסד.
    (הציטוט לקוח מפרוטוקול מתוך ישיבת וועדת פלוסקוב 2018)
    (צפיה בדעה במקור)
  • אודי ליאון

    לפי צרכים או לפי הכנסות? לפי צרכים או לפי הכנסות? (צפיה בדעה במקור)
  • מחלוקת
    יהודה לביא

    הטעות הבסיסית היא שכיום מחשבים את הקצבה לפי ההכנסות  ולא לפי ההוצאות.  בהקשר לכך לא משנה אם מדובר בקו העוני… הטעות הבסיסית היא שכיום מחשבים את הקצבה לפי ההכנסות  ולא לפי ההוצאות.  בהקשר לכך לא משנה אם מדובר בקו העוני או בשכר מינימום . מה שצריך לבחון מה הצרכים של האדם המבוגר ולחשב את העלות שלהם ולקבוע את הקבצה לפי הצרכים הללו . (צפיה בדעה במקור)
  • יצחק בריק

    קיום נאות וקיום הולם - נשאלת השאלה לא רק מה המשמעות, אלא גם איך מבצעים את זה. ישנם דרכים שונות, למשל…

    קיום נאות וקיום הולם - נשאלת השאלה לא רק מה המשמעות, אלא גם איך מבצעים את זה. ישנם דרכים שונות, למשל בארצות-הברית, השיטה היא שקובעים מהו סל הצרכים הבסיסי שמבטיח לאנשים קיום בכבוד. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארצות-הברית קובעת מדי שנה את גובה הסכום הזה, וזה הופך להיות לקו העוני.

    ישנן גישות שונות, שהן שונות מהקיים, היות והמדד הקיים מתייחס לקו העוני מצד ההכנסות, מהצד שהוא מוגדר כיום כ-50% מהשכר החציוני במשק. הגישה החדשה היא לבחון באמת מהם הצרכים האמתיים שיכולים להבטיח קיום נאות וקיום הולם לאזרחים הוותיקים.

    (מתוך פרוטוקול ישיבת הוועדה המשותפת לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ולוועדת הכלכלה (07 במאי 2018)
    (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    כתבה באתר כלכליסט מזכירה עד כמה רחוקה הדרך מטיפול בעוני בקרב אוכלוסיית הקשישים. עפ"י ההערכות, המוסד לביטוח לאומי ייכנס למצב… כתבה באתר כלכליסט מזכירה עד כמה רחוקה הדרך מטיפול בעוני בקרב אוכלוסיית הקשישים. עפ"י ההערכות, המוסד לביטוח לאומי ייכנס למצב גרעוני בעוד פחות מ20 שנה. בין הפתרונות למצב זה עפ"י הצעת בנק ישראל: 1. העלאת גיל הפרישה לנשים- יוזמה שעוכבה כבר ב2016 ע"י שר האוצר כחלון "כדי ללמוד את הנושא" ולא יצאה לפועל עד היום (ראו כאן). 2. קיצוץ בקצבאות. ביניהן קצבאות ששר האוצר כחלון הבטיח להעלות במסיבת עיתונאים כבר ב2017 (ראו כאן) אם כן, כיצד הדברים עולים בקנה אחד? ומה בכל זאת ניתן לעשות על מנת להתמודד עם הסוגיה הקשה? כנסו לכתבה כאן וכתבו, מה דעתכם? (צפיה בדעה במקור)

מקורות עקריים