להתחברות
לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

תעדוף הנושאים לתכנית האב | מקורות

על הוועדה – מאתר הכנסת

לעמוד הכנסת

 

 

הוועדה לתכנית אב לאומית לנושא הזקנה: תוכנית 13 העיקרים לטיפול באזרחים הוותיקים יוצאת לדרך

11 בדצמבר 2017, כ"ג בכסלו תשע"ח, בשעה 14:00

היום יצאה לדרך בכנסת הוועדה המשותפת לבניית תכנית אב לאומית בנושא הזקנה ("וועדת פלוסקוב"). הוועדה בראשות ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) הציגה לראשונה את 13 הנושאים לדיון, הנוגעים במכלול תחומי החיים בזקנה. ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): " אנחנו נמצאים בנקודת זמן מכריעה. חלקה של אוכלוסיית האזרחים הוותיקים הולכת וגדלה. אם לא נמצא פתרונות בכלל הסוגיות המצב ילך ויחמיר. המטרה שלנו היא להניח תוכנית כוללת לטיפול באזרחים הוותיקים".

שרים, מנכ"לי משרדי הממשלה, ארגונים חברתיים, ההסתדרות החדשה, נציגי המעסיקים וכן ארגונים חברתיים ועסקיים הגיעו לישיבת הפתיחה של הוועדה המשותפת לבניית תכנית אב לאומית בנושא הזקנה ("וועדת פלוסקוב"). הוועדה הציגה את 13 הנושאים המרכזיים שעליהם תדון הוועדה.

במהלך הישיבה, הציגה הוועדה את מטרותיה:

גיבוש תוכנית אב לאומית – הוועדה תגבש תכנית אב לאומית מקיפה וכוללת לטווח בינוני ורחוק, בסוגיות ובאתגרים העיקריים העומדים בפני המדינה בשנים הבאות, בנושא אוכלוסיית האזרחים הוותיקים.

שיתוף פעולה בין כלל הגורמים  האחריות לטיפול באוכלוסיית האזרחים הוותיקים נמצאת כיום בידי מספר משרדי ממשלה (רווחה, בריאות, שוויון חברתי, קליטה ושיכון)הוועדה תפעל ליצירת שיתוף פעולה ואינטגרציה בין כלל הגורמים המטפלים באזרחים הוותיקים.

הוועדה תפעל לכך שממשלת ישראל תאמץ את קווי המדיניות של תוכנית האב הלאומית ותפעל ליישומם.

יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב: "אני מודה לכל השרים ומנכ"לי המשרדים שהגיעו היום- זה מוכיח שיש כאן רוח גבית לוועדה מצד כלל הגורמים. המטרה שלנו כאן היום היא לבנות תכנית אב לאומית כוללת לאזרחים הוותיקים. יש כיום מספר תוכניות מבורכות המתייחסות לאזרחים הוותיקים, אולם הן מבוססות על התייחסות סלקטיבית לבעיות ספציפיות. אין במענים אלו משום התייחסות כוללת לתופעה של השינוי הדמוגרפי הדרמטי המתחולל. אני רוצה שכל אדם מבוגר יידע שיש מישהו שחושב עליו ודואג לו".

שר האוצר, משה כחלון: "היה לי חשוב להגיע לכאן. אנחנו עושים המון למען האזרחים הוותיקים בנושאי מבחני התלות, תוכנית הסיעוד ועוד. הוועדה היא יוזמה מבורכת ואני כאן כדי להביע את התמיכה שלי בנושא החשוב הזה".

שר הרווחה חיים כץ: "יש לנו הזדמנות היסטורית להתחיל מהלך. צריך לא לשחק פוליטיקה- אנחנו באים לעזור, במיוחד לעולים, חרדים וערבים. יש פה הזדמנות אדירה ללכת למהלך ולעשות היסטוריה, אנחנו במשרד נשמח מאוד להפנות ידע ותקציבים לכך. אנחנו עכשיו יושבים על תכנון התקציב, נעשה סדר עדיפויות ואני מקווה שהאזרחים הוותיקים יקבלו את הזכות לחיות בכבוד".

השרה לשיווין חברתי, גילה גמליאל: "אנחנו משתפים פעולה עם כלל המשרדים בגיבוש התוכנית, ואני מאמינה שביחד עם ועדה זו אנחנו נצליח להקיף את כל הצרכים של האזרחים הוותיקים ולאפשר קיום בכבוד".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בוז'י הרצוג (המחנה הציוני): "כל מי שעוסק בעולם הזקנה והרווחה מבין שלכנס לחדר הזה ביחד את כל השחקנים, זה רגע מכונן. אני חושב שיש שעת רצון בחברה הישראלית שרוצה להתמודד לעומק עם האתגרים של אוכלוסיית הקשישים, ולא בשיטת טלאי על טלאי".

יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה ויועץ מיוחד לוועדהפרופסור יצחק בריק: "אני עוסק בנושא האזרחים הוותיקים כבר למעלה מ-40 שנה. אנחנו נמצאים בתקופה שבה כמעט אין שבוע שבו לא מזכירים את האזרחים הוותיקים. אני רואה את מה שקורה כאן היום כפריצת דרך. למרות כל מה שנעשה בתחום, צריך לראות את הדברים בצורה כוללנית, בדאגה גם להווה ובעיקר לעתיד. אני חושב שהרכב הוועדה מבטיח שההלכה תהפוך למעשה, אני מקווה שבסופו של דבר הממשלה תהפוך את הדו"ח למשהו שניתן ליישמו".

מקורות אחרונים

Avatar

נייר העמדה

האגודה הישראלית לגרונטולוגיה

Avatar

הצורך בתוכנית אב לאומית

מסמך יסוד מאת האגודה הישראלית לגרונטולוגיה