להתחברות
לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

תעדוף הנושאים לתכנית האב | מקורות

הגשת המלצות דו"ח הביניים של תכנית-האב הלאומית בתחום הזיקנה-משרד לענייני וותיקים

לעמוד המקור

מדבריה של טלי פוליאסקוב, יו"ר הוועדה:" במקום שהאזרח הוותיק יתרוצץ בין כמה משרדים כדי לקבל את מה שמגיע לו הוא צריך להגיע לפקיד אחד, הפקיד הזה, שקוראים לה מירי לצורך העניין, צריכה להיות מסוגלת לתת לו מענים לכל הנושאים שאנחנו מדברים עליהם, כולל 13 העיקרים שדיברנו בהם. הכול היא צריכה לדעת, בכל היא צריכה להיות זמינה, בכל היא צריכה להיות נגישה וזה יהיה היחס שלנו כמדינה לקשיש.

וגם סיפרתי בוועדה, ארגונים פרטיים יודעים לתת שירות לאזרחים ולמה אנחנו כמדינה לא יודעים? אנחנו כמדינה צריכים לשנות את היחס לאזרח הוותיק. אני כן משתמשת במשפט לתת להם שירות. שירות, רבותיי. אנחנו נותנים להם מה שמגיע להם ושירות זו מילת המפתח כאן. 

טוב, כאן ההמלצה שלנו הייתה להקים משרד ממשלתי מאוחד לענייני האזרחים הוותיקים, שהוא יאגד את כל הפונקציות הנוגעות לאזרחים הוותיקים בכל משרדי הממשלה, כולל תקציבים. לא רק מי שנותן הוראות וכאלה, לא, המשרד חייב להיות בעל כוח משמעותי, בעל כוח השפעה ובעל כוח החלטה ובעל כוח הכרעה. אני כרגע מדברת גם על הכסף כמובן. וגם ברשויות המקומיות, להקים ברשויות המקומיות יחידה מקומית, מחלקה לאזרחים הוותיקים. היום יש יועץ בכל עיר, יועץ לראש העיר לענייני אזרחים ותיקים, צריכה להיות מחלקה…"

מאיר שפיגל – מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי

תודה רבה ליושבת ראש הוועדה. אני אתחיל דווקא מהסוף להתחלה, דיברתם על הקמת משרד ממשלתי, אז כל עוד לא יוקם המשרד בפועל זה המוסד לביטוח לאומי ואכן אנחנו עושים כל שלאל ידנו כדי שכל הנושאים שנוגעים לכלל האוכלוסייה, ובהקשר הזה לאזרחים הוותיקים, יתבצעו ויוכלו לקבל מענה ושירות במסגרת אחת. הנושאים, לא מעט הנושא הזה, עם מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, ד"ר אביגדור קפלן, וכמה ממשרדי ממשלה נוספים, יושב לצדי כאן מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, משרד הבריאות, משרד התחבורה, אנחנו מעוניינים לדאוג לכך שהשירות באמצעות המוסד לביטוח לאומי יהיה שירות מתכלל, זאת אומרת אם יש זכויות שמגיעות לתושב ותיק שאפשר יהיה לתכלל אותן במסגרת אחת, במקרה הזה באמצעות כל עובדי ועובדות המוסד לביטוח לאומי. אנחנו פועלים בנושא.

יש לנו כמה פרויקטים שהולכים להתרחב ולהיות בפריסה ארצית, כרגע הם במסגרת פיילוטים ואנחנו מאמינים שבטווח הנראה לעין הם יהפכו להיות כלל ארציים ובאמצעות אותם פרויקטים הרעיון הוא לספק את כל השירותים, כפי שציינת חברת הכנסת טלי פלוסקוב. מדובר בזכות מלאה, אף אחד לא עושה טובה ואף אחד לא יוצר איזה שהיא סיטואציה שצריכים לבוא ולהודות עליה, זו זכות מלאה של כל האזרחים הוותיקים ושלנו, כמי שאמון על מתן השירותים לכל האזרחים הוותיקים.

יש פרויקטים שנמצאים בצנרת, אני מקווה מאוד שהם ייצאו מן הכוח אל הפועל בעתיד הקרוב כאשר עיקרם לשפר את השירות, לייעל אותו, לפשט אותו, להנגיש אותו לציבור הרחב ובעיקר לספק אותו בצורה מכובדת לכלל התושבים. אנחנו מעוניינים להביא את השירות אל האזרחים הוותיקים ולא לגרור אותם לבקש אותו. במילים אחרות, ככל שבאמצעות המידעים שהיום הם יחסית די מקיפים שנמצאים ברשותנו נוכל לספק את השירותים מבלי שבכלל יפנו אלינו אנחנו נהיה המאושרים מכך.

ואכן יש לא מעט דיונים, גם בוועדה בראשותך, כבוד יושבת הראש, שאנחנו שותפים להם ויש כאן המלצות טובות מאוד שאנחנו מזדהים איתן לחלוטין, שמעתי חלק מהדברים כשנכנסתי. הייתה ועדה בראשות יוסי תמיר, ואם אני לא טועה, פרופ' בריק גם ישב שם, לא היית שם? לא חשוב, ועדה שישבה ותכללה את כל הנושאים קשורים לאזרחים הוותיקים, שהיום זו אוכלוסייה מאוד מאוד גדולה בקרב הציבור הישראלי, ובכלל החברה לא יכולה להיות מוגדרת כחברה נורמטיבית אם היא לא יודעת איך לתת מענה לצרכים של האוכלוסייה הבוגרת בה. אנחנו מאמינים בזה בלב ובנפש. ואכן הייתה ועדה בראשות יוסי תמיר מהג'וינט ובהשתתפות מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, הביטוח הלאומי ומשרדי ממשלה נוספים, שקיבלה צבר של החלטות והמלצות שכל כולן מתועלות לטובת שיפור, גידול והשבחת השירות שיינתן לאזרח הוותיק במדינת ישראל.

אנחנו, בהתאם למדיניות שר העבודה והרווחה, חבר הכנסת חיים כץ, רואים את הדבר הזה כחלק שהוא ליבתי בפעילות המוסד לביטוח לאומי ואנחנו מקווים להצדיק את מה שאנחנו עושים כלפי התושבים הוותיקים. אנחנו נמשיך לשתף פעולה באופן מלא עם כל הגורמים הנוגעים בדבר וכל הצעה, המלצה, מבחינתנו היא נבחנת וככל שהיא ראויה היא מתקבלת בברכה שנעשה כמה שיותר מהר.

 

מקורות אחרונים

Avatar

נייר העמדה

האגודה הישראלית לגרונטולוגיה

Avatar

הצורך בתוכנית אב לאומית

מסמך יסוד מאת האגודה הישראלית לגרונטולוגיה