להתחברות
לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

נגד גילנות ולמען צדק חברתי

נגד גילנות ולמען צדק חברתי

לשפה יש כוח מטלטל, שעשוי לחולל מציאות. זו הסיבה שבגללה נוצרה התקינות הפוליטית ("פוליטיקלי קוֹרֶקְט") שמטרתה להגן על החלש וליצור חברה שמכבדת את מגוון הציבורים החיים בה.

לפיכך, מן הראוי להימנע מדרכי התבטאות, שעלולות ליצור תחושת עלבון או הרגשת נחיתות בקרב חברי קבוצות מסוימות בחברה בכלל ובעולם הזקנה בפרט.

כפי שיש לשלול ביטויים מילוליים של סקסיזם, אנטישמיות, הומופוביה וכו', כך יש להימנע גם מהשימוש בהומור המתייחס לזקנה ומגחיך אותה; וכפי שכיום לא יעלה על הדעת להגחיך וללעוג לאפרו אמריקאי בפרסומת כדי למכור לאוכלוסיית השחורים בארה"ב מוצר כלשהו, הרי שסדרת הפרסומות בהן מככב הקומיקאי אודי כגן (הנהדר יש לומר) עבור מוצר ביטוחי (כפי ניתן להתרשם, למשל, בסרטון הפתיחה וגם כאן) הן פטרוניות, גילניות ולכן פסולות בעליל.

בשבח ההומור: "העולם מצחיק – אז צוחקים"

בשבח ההומור: "העולם מצחיק – אז צוחקים"

התקינות הפוליטית פוגעת בהומור פגיעה אנושה; בדיחות ותוכניות סאטירה רבות, כפי שניתן לקרוא בהרחבה כאן, התכווצו במכבסת השפה, הפכו טאבו, רידדו את השיח עד כדי אבסורד, וגם העלימו את "כל הכיף והסבבה שהבטיחו לנו".

למעשה, מעבר לרידוד השיח שעל הדרך פוגע בערך ליברלי חשוב לא פחות (חופש הביטוי והמחשבה) מרחפת מעל חוש ההומור הכלל עולמי תחושה קשה של משטרת מחשבות, כפי שניתן לקרוא כאן.

בעידן הצדק החברתי, בדיחות עם עוקץ – סופן להיתקל בחומת ה"pc" שמזהירה מלהעליב, תחת זאת, כפי שעולה מההסכת (פודקאסט) הזה החותר תחת תרבות הפוליטיקלי קורקט, כלל האצבע היחידי שאמור להישמר בהומור בכלל ובעולם הקומדיה והסטנד-אפ בפרט זו השאלה: "האם זה מצחיק"?!

תמצית 

לכבוד החגים החלטנו לייחד את הסוגיה החדשה לדבש ולעוקץ…
לשם כך ובאופן חריג, נטרים את הדיון בבדיחה:

"סבא שלי התחיל לצעוד 5 קילומטרים ביום כשהגיע לגיל 70. היום הוא בן 95 ולאף אחד אין ממש מושג איפה הוא"

הבדיחה הזו לקוחה מאתר הבדיחות הזה. האתר כולל בדיחות בנושאים שונים, ובין השאר, גם בדיחות על זקנים.ות וזקנה.

מצד אחד בדיחות מסוג זה, נאמרות כרגיל ברוח טובה ותמימה, אך מהצד השני, הן עלולות לחזק את הסטריאוטיפים ולגרום לזלזול, השפלה ופגיעה במעמדו של הזקן בחברה.
נשאלת השאלה מתי ההומור בנושאי הזקנה הוא לגיטימי ומשעשע, ומתי הוא חוצה את הגבולות והופך פוגעני וגילני.

(כתבה: נועה בכמן)